واژه ماركتينگ يا بازاريابي در فرهنگ عامه، براي صاحبان كسب و كارهاي نوپا، واژهاي چالش برانگيز است. با توجه به اينكه سيل عظيم كسب و كارهاي اينترنتي، در هر زمينهاي براي خود رقيب ميتراشند، ايستادگي در برابر رقبا، كاري بسيار دشوار و چالش برانگيز است. مشكل وقتي جديتر ميشود كه شما بودجه كافي براي تزريق به بخش ماركتينگ شركت خود را نداشته باشيد. در اين مقاله به بيان چند نكته براي ماركتينگ كسب و كار اينترنتي، بدون پرداخت هزينه ميپردازيم:
۱- مخاطبان خود را فراموش نكنيد
اين راهكار، مهمترين و سادهترين رويكرد موجود بوده كه همانند تحقيق و بررسي بازار هدف، براي ماركتينگ ضروري است. آيا در نظر داريد گروه خاصي از جامعه را جذب كنيد؟ معمولا چه وب سايتهايي مخاطبان شما را جذب ميكنند؟ مخاطبان، چه انتظاراتي از كالا يا خدمات شما دارند؟ چگونه ميتوان انتظارات بازار را برآورده كرد؟
اينها سوالاتي است كه هر كسب و كار آنلاين، پيش از برنامه ريزي براي استراتژي ماركتينگ، بايد جواب آنها را بداند. ابتدا چند سوال كليدي را مطرح كنيد و سپس به تحقيق آنها در بازار بپردازيد. در شبكههاي اجتماعي، نظر مردم را درباره ميزان رضايت از كسب و كار خود بپرسيد. اين كار سبب شناخت بهتر كمبودهايتان شده و باعث ميشود تا رويكردتان را مطابق خواسته بازار تغيير دهيد.
۲- به دنبال ماركتينگ بر اساس توليد محتوا، باشيد
به جاي خريد فضاي تبليغاتي از گوگل يا پيچيده كردن طراحي وبسايت، ميتوان از يك وبلاگ ساده يا صفحه اينستاگرام، براي معرفي و انتشار اخبار جديد كسب و كار استفاده كرد. شما بايد سليقه مخاطب را تشخيص دهيد و توليد محتوا را بر اساس آن انجام دهيد.
ماركتينگ محتوا، نسبت به شيوههاي سنتي، روشي ارزانتر و در عين حال پر از چالش است. به اين دليل كه شما بايد هر زمان حرف جديدي براي گفتن داشته باشيد و مطالب را به طور مرتب بروزرساني كنيد. در عين حال مطالب بايد جذاب بوده و از جلوههاي بصري مانند عكس و ويديوهاي باكيفيت، استفاده شود.
۳- در شبكههاي اجتماعي فعال باشيد
اگر مطالب وبسايت شما خوانده نشود، بايد گفت، درواقع هيچ كاري انجام ندادهايد! محيطي مانند وردپرس ميتواند بستري مناسب براي استارت زدن سايت باشد، اما نبايد از اهميت شبكههاي اجتماعي در كنار آن غافل شد. براي آگاه شدن از وقايع روزانه، بسياري از كاربران از شبكههاي اجتماعي استفاده ميكنند. شما ميتوانيد صفحهاي را در شبكههاي اجتماعي مثل فيسبوك، براي وبسايت خود بسازيد. اگر كسب و كار شما رسميتر است، ميتوانيد از لينكدين بهره ببريد و اگر بيشتر جنبه عمومي دارد، اينستاگرام يا پينترست (Pinterest)، گزينه مناسبي است، اما از توييتر دوري كنيد!
۴- اهميت سئو (مديريت موتورهاي جستجو) را بيشتر دريابيد
يكي از مهمترين ابزارهايي كه كاربران براي پيدا كردن شما در فضاي مجازي استفاده ميكنند، گوگل است. بنابراين، يك توصيه بزرگ اين است كه استراتژي سئو را بهبود دهيد.
يادتان باشد كه گوگل، بر اساس تعداد وبسايتي كه به آن لينك ميدهيد، وبسايتتان را ردهبندي ميكند. اين بدين معنا است كه اگر شما به طور مرتب، محتواي خود را بروزرساني كنيد، وبسايتهاي ديگر نيز به محتواي به روز شما لينك داده و رتبه سايت شما در ردهبندي جستجوي گوگل، بالاتر ميرود.
همانطور كه كلمات كليدي و لينكها در رتبه بندي سئو نقش دارند، توليد محتواي باكيفيت نيز در اين مورد، موثر است.
۵- نيم نگاهي هم به كاربران موبايلي بيندازيد
طبق گزارش منتشر شده توسط شركت comScore در آپريل ۲۰۱۶، مشخص شد كه ۶۵ درصد از زمان صرف شده براي رسانههاي ديجيتالي، توسط موبايل انجام ميشود.
به اين ترتيب، كسب و كارها بايد از استراتژي موبايلي هم استفاده كنند، بهطوري كه دسترسي به وبسايت، از طريق موبايل نيز امكانپذير باشد. طراحي يك وبسايت مجزا براي كاربران موبايل، ميتواند ايده جالبي باشد. با توجه به اينكه كاربران موبايلي، زمان كمتري را صرف خواندن مطالب ميكنند، صفحات نسخه موبايلي بايد حاوي اطلاعات كمتري نسبت به نسخه دسكتاپ باشد. اگر وبسايت شما با دسترسي از طريق موبايل مشكل دارد، اين مساله ميتواند باعث كندي ترافيك آن شود و اين مشكل بايد سريعتر حل شود.
منبع : itresan.com
بازدید :