هاست / طراحي سايت / طراحي اپليكيشن / ثبت دامنه

هاست / طراحي سايت / طراحي اپليكيشن / ثبت دامنه

<-PostTitle->

ارزيابي آموزش تجهيزات ايمني و آتش نشاني: آموزش ­هاي شهروندي در رابطه با ايمني و آتش يكي از مهمترين راهكارها براي پيشگيري از حوادث به ويژه در كلانشهرها است. به واقع به علت پيچيدگي ماهيت اجتماعي و به ويژه مسائلي مانند فرسودگي بافت­هاي فرسوده، افزايش مهاجرت، حاشيه­ نشيني و بسياري از مسائل ديگر در شهر تهران، تنها با مشاركت و آموزش شهروندان است كه مي­توان به مقابله با بسياري از حوادث رفت. در همين زمينه سازمان آتش ­نشاني و ايمني شهر تهران(تجهيزات ايمني و آتش نشاني) اقدام به برگزاري دوره­هاي آموزشي كوتاه مدت براي شهروندان كرده است. هدف اصلي اين مقاله ارزيابي ميزان اثربخشي اين آموزش ­ها بوده است. در همين راستا تعداد ۴۰۰ نفر از شهرونداني كه در اين آموزش ­ها شركت كرده­ اند، به صورت گلوله جادويي شناسايي شده و پرسشنامه­ هاي مربوط به اثربخش در ميان آنان توزيع شد. داده­ ها نشان مي­دهد كه اين آموزش­ها تا حد قابل قبولي اثربخش بوده و توانسته هم دانش و آگاهي آنان در حوزه ايمني را افزايش داده و هم رفتار آنان در اين حوزه را تغيير دهد.

ارزيابي آموزش تجهيزات ايمني و آتش نشاني

بحث ايمني در برنامه­ ريزي شهري در سال­هاي اخير بسيار مورد توجه بوده است. امروزه انجمن ­هاي علمي مختلفي كه از اعتبار جهاني برخوردارند درحال تحقيق روي موارد ايمني شهري هستند از جمله اين انجمن ­ها مي­توان به انجمن بين ­المللي برنامه­ ريزان شهري و منطقه ­اي اشاره كرد. اين انجمن كه متشكل از برنامه ­ريزان متخصص است، در سال ۱۹۶۵ميلادي تاسيس شده است. هدف اين انجمن گردهم آوردن برنامه­ ريزان شهري و منطقه ­اي با سابقه و حرفه ­اي است. اين انجمن كه يك سازمان غير دولتي است بوسيله يونسكو، سازمان ملل و شوراي اروپا تاييد شده و مقر آن در لاهه است.

اين انجمن در كنگره­ هاي مختلف به جايگاه خطر و ايمني در برنامه ­ريزي شهري پرداخته كه اين خود بيانگر اهميت موضوع در برنامه ­ريزي شهري است. بررسي ­هاي بعمل آمده نشان مي­دهد كه در بيشتر مناطق شهري در سراسر دنيا، ساختمان­سازي به سطح استاندارد نرسيده، بصورتيكه مناطق آسيب­ پذير بيشتر شده ­اند و توسعه غيرقانوني، شهرها را به مناطق پر خطر تبديل كرده است.

جوامع در مناطق پرجمعيت با ساختمانهاي ضعيف، بسيار آسيب ­پذير شده­ اند و در معرض آسيب­ هاي ناشي از فرسايش محيطي، آتش ­سوزي، سيل و زمين لرزه قرار گرفته­ اند. از طرف ديگر توسعه شهرنشيني به طرز فجيعي سبب افزايش آسيب­ پذيري جوامع انساني گرديده است، زيرا به موجب آن برخي جوامع مجبورند در مناطق نا استوار مانند اطراف تپه ­ها كه مستعد به رانش زمين هستند يا در زمينه اي با كيفيت پايين كه خطر تخريب ساختمان ها در آنها وجود دارد سكني گزينند.

ارزيابي حوادث با تجهيزات ايمني و آتش نشاني

حوادث و بلايا از قبيل آتش سوزي، زلزله، تخريب و فرو نشستن ساختمان­ ها يا تخريب­ هاي محيطي ممتد كه آهسته ­تر اتفاق مي­افتد، باعث از دست رفتن زندگي و وارد آمدن آسيب ­هاي جدي به افراد مي­شوند. همچنين درصد قابل توجهي از مردم نيز در مناطق حاشيه­ اي با حداقل خدمات شهري و لوازم  زير ساختي زندگي مي­كنند. اين جوامع عمدتا در معرض خطراتي هستند كه گاهي منجر به از دست دادن مكان زندگي وگاهي جان آنها مي­شود. به همين دلايل اصول مربوط به آموزش همگاني جزيي جدايي ناپذير از آموزش­هاي شهروندي در اين كشورها است. البته در حال حاضر با پيشرفت علم در اين زمينه، سيستم هاي اعلام و اطفاء حريق نيز به شكل قابل توجهي از آتش سوزي ها جلوگيري كرده اند.

اكنون در كشورهاي پيشرفته، اغلب افراد با اصول حفاظت از طريق و مسائل تجهيزات ايمني و آتش نشاني آشنا بوده و در نتيجه علاوه بر رعايت اصول پيشگيري از بروز آتش ­سوزي، آمادگي لازم جهت مقابله با آتش ­سوزي­ ها، حتي در لحظات اوليه و وقوع آن را دارند. اين امر مهم به نوبه خود در اثر سال­ها تلاش، جهت آموزش عمومي حفاظت از حريق صورت گرفته است. به عنوان مثال در انگلستان بارها عليه حريق بسيج عمومي اعلام شده است تا اقتصاد كشور صدمات كمتري ببيند (اوشا، ۲۰۰۶: ۱۹). در مورد آموزش مسايل حفاظت از حريق، آتش نشاني لندن برنامه­ هاي متعددي از انتشار نشريات مربوط به ايمني حريق گرفته تا بازديد از مدارس و گفتگو با كودكان دارد (همان). در آمريكا پس از آتش­سوزي مهيب ۹ اكتبر سال ۱۸۷۱ در شيكاگو، اين روز روز آتش­ سوزي بزرگ شيكاگو ناميد شد تا خاطره آن روز مصيبت ­بار براي هميشه در تاريخ آمريكا ثبت شود. در سال ۱۹۱۱، انجمن روساي آتش­ نشاني آمريكاي شمالي تصميم گرفت اين روز را روز پيشگيري از آتش­ سوزي اعلام كند تا در اين روز با انجام فعاليت­ هاي مختلف، ضرورت رعايت اصول پيشگيري از بروز حريق و همچنين اهميت آشنايي با اصول مبارزه با آتش را به مردم يادآوري كرده و آموزش دهد. در سال ۱۹۲۲، انجمن غيردولتي حفاظت از حريق آمريكا پيشنهاد كرد نظر به اهميت موضوع، اين مدت به يك هفته افزايش پيدا كند. در نتيجه از آن تاريخ به بعد، هر سال از روز ۹ اكتبر به مدت هفت روز، هفته پيشگيري از حريق اعلام مي­گردد و طي آن اين هفت روز، مسايل مختلف حفاظت از طريق به عموم مردم آموزش داده مي­شود(قاسملو، ۱۳۸۲: ۵۹).

 

ادامه مطلب


امتیاز :

بازدید :

برچسب ها : آموزش تجهيزات ايمني و آتش نشاني، ارزيابي آموزش تجهيزات ايمني و آتش نشاني، تجهيزات آتش نشاني، تجهيزات ايمني، تجهيزات ايمني و آتش نشاني،

ادامه مطلب

تاريخ : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ | ۰۲:۱۵:۰۹ | نویسنده : bamana |




سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی